alles over vetten

lichaamsvet is nodig, maar hoeveel?

in het algemeen

Bijna al onze organen functioneren door opdrachten vanuit onze vetcellen. Ook onze hersenen!

Vet belangrijk dus om een gezond vetpercentage te hebben.

Je lichaam kan niet zonder vetten! In balans met de andere macronutriënten werkt vet juist in je voordeel. Hoe dat zit leg ik uit in de video verderop in dit artikel.

je hormonen in Balans

Lichaamsvet maakt leptine aan. En dit hormoon zorgt voor je verzadigingsgevoel.

Het hormoon leptine laat de hersenen weten hoeveel vet er nog ligt opgeslagen. Wordt onze vetvoorraad minder, dan krijgen we honger. Is de vetvoorraad aangevuld, dan geeft dit slimme hormoon het signaal van verzadiging door.

Wanneer leptine ontregeld is wordt het signaal minder goed doorgegeven.

Met name bij overgewicht is de leptine-hormoonspiegel ontregeld en wordt het verzadigingsgevoel minder goed doorgegeven. Je blijft eten dus.

Of je veel of weinig vetcellen ontwikkeld is vastgelegd in je genen. De uitspraak “het zit in de familie” komt dus niet uit de lucht vallen.

In de video vertel ik alles over verzadiging,  het belang van vet en hoeveel je er bij een gezond gewicht van nodig hebt:

Samengevat

Je vetpercentage is een belangrijke indicator voor je gezondheid

bij overgewicht

Bij mensen met Obesitas, is de leptine-hormoonspiegel zo hoog dat de ontvangers (hersencellen o.a.) van dat stofje ongevoeliger kunnen worden.

Het verzadigingssignaal wordt dan minder goed doorgegeven. Dan blijf je meer eten, krijg je meer vet en nog meer leptine… Een vicieuze cirkel.

in cijfers

Vrouwen hebben gemiddeld een hoger vetpercentage dan mannen

Vrouwen:   25 – 31 procent
Mannen:     18 – 25 procent.

Visceraal vet hoopt zich op rond je organen. Een hoog percentage orgaanvet is ongezond.

Vooral mannen met een “bierbuik” lopen hierdoor een hoger gezondheidsrisico.

calorie berekening

Wil je zeker weten dat je voldoende calorieen eet en in de juiste verhoudingen?

vraag dan hier jouw persoonlijke berekening op

de verhoudingen

de aanbevolen verhoudingen

In een gezond voedingspatroon krijg je de volgende drie macronutriënten binnen in de volgende aanbevolen verhoudingen:

Koolhydraten 55%
Vetten 25-30%
Eiwitten 15-20%

klik op de afbeelding voor meer informatie over koolhydraten

klik op de afbeelding voor meer informatie over eiwitten

heb je vragen aan/over de afval academy?

Get In Touch